Zet in op perslucht voor mobiliteit

Zet volop in op perslucht voor mobiliteit. Natuurlijk gaan BP, Shell en andere 1-percenters dit niet graag zien, want dat is pas echt groen.

De prototypes die al jaren worden tegengehouden voor productie, zijn veel veiliger dan H2, en hebben een betere omzettingsfactor.

Je kan de tank eenvoudig laden met een gewoon stopcontact waarvan de elektriciteit dan weer kan komen van wind of zon. Actieradius: 300km.

Reacties

MGSM
wo 28/09/2016 - 09:53
Als deze technologie al beproefd is, is dat een prima oplossing! Jammer dat het tegen gehouden wordt door politiek en de klassieke olie- en nucleaire lobby... 300 km actieradius is voldoende voor bijna 100% van de verplaatsingen in België.
MGSM
wo 28/09/2016 - 09:57
Even Googlen en we zijn weer wat slimmer! Wat is een persluchtauto? Net zoals je energie kunt meedragen in de vorm van benzine of diesel, kun je die energie ook meedragen in één of meerdere tanks samengeperste lucht, typisch tussen 200 en 300 bar. Dit is vergelijkbaar met de druk in de tank van een aardgaswagen (CNG) en 100 keer meer dan de druk in autobanden. • Licht: het eerste model van MDI, de Airpod, weegt 280 kg. Het tweede, de AirOne, 400 kg. Het chassis en de motor zijn van alu, het koetswerk van polyester. De wagen heeft weinig onderdelen: geen radiator of koeling, geen bougies, geen startmotor, enz. De tank is van koolstof gemaakt • Goedkoop: de prijzen variëren volgens het model van 4500 (AirOne), over 7000 (Airpod) tot 10.000 € (AirCity) • Veilig: de tank kan niet ontploffen, hoogstens scheuren. Het polyester koetswerk is 4 maal resistenter dan staal. • Ecologisch: uit de uitlaat komt alleen zuivere koude lucht, die meteen ook gebruikt wordt voor gratis airco. Een alternatief voor het polyester koetswerk ligt ter studie in de vorm van onder andere hennep met natuurlijke harsen. • Onderhoudsvriendelijk: 1 maal om de 50.000 km moet één liter plantaardige olie vervangen worden. Eenvoudige techniek, weinig onderdelen, geen verhitting van de motor. • Beproefd: reeds 150 jaar geleden begon men op perslucht te rijden. Er reden trams op lucht einde jaren 1800 in Nantes, Parijs, Boston… en tot na de eerste wereldoorlog reden treinen op lucht, vooral in de mijnbouw. • Duurzaam: de tank kan 20.000 vulbeurten aan en gaat dus meer dan 50 jaar mee in geval van dagelijks tanken.
Didier Grimonprez
do 06/10/2016 - 12:05
Beste, dit voorstel komt overeen met het mijne, hier ook te vinden op deze website. De gegoogelde tekst hierboven komt trouwens uit een artikel van mijn hand, nl. www.bewustverbruiken.be/artikel/rijden-op-perslucht. Meer info op mijn website www.aircars.tk. Je kan ook groene energie opslaan door hem in perslucht om te zetten en dan later er terug stroom van te maken. Bij het maken van de perslucht wordt een groot deel van de energie in warmte omgezet. Die kan ofwel gebruikt worden bv om een gebouw te verwarmen, of om later bij het omzetten van de perslucht naar stroom, de efficiëntie daarvan te verhogen. Bij het omzetten naar stroom komt koude vrij, die als airco kan ingezet worden. Lightsail Energies en Enairys Powertech zijn twee voorbeelden van bedrijven die werken aan het boosten van de efficientie van dergelijke persluchtoplossingen. Zie ook het architectenbureau in Nantes dat perslucht wil inzetten om een gebouw van zijn eigen energieopslag, van warmte, koude en mobiliteit wil voorzien via perslucht: www.ouest-france.fr/pays-de-la-loire/la-revolution-de-lair-comprime-debute-nantes-3527180.
walter
za 08/10/2016 - 17:32
In de gegeven uitleg van de voordelen, lees ik niets over de nodige energie om de lucht op dergelijke drukken te brengen. Ik weet dat in de bedrijven de kost van perslucht een niet te verwaarlozen kost is, en dat er grote inspanningen gedaan worden om de lekken maximaal te elimineren vanwege de grote gevolg kost. Dus zou ik graag eens een idee krijgen van de noodzaak aan energie om lucht op 300 bar te krijgen.
herman
ma 10/10/2016 - 17:57
Een tank kan volgens jullie niet ontploffen maar enkel scheuren! Maak eens de berekening welke inpakt het geeft als 2 tot 300 bar ineens vrijkomt.

Voeg een nieuwe reactie toe