Sla zonne-energie op via railpower

Overdag produceren zonnepanelen op de piekmomenten te veel energie. Gebruik deze energie om met behulp van een winch een zware wagon een helling op te trekken. Tijdens dalmomenten kan deze wagon naar beneden lopen en via een katrol een dynamo aandrijven die het net dan ondersteunt in de vraag naar elektriciteit.

Zo is de zonne-energie op een lowtechmanier zeer lokaal en onmiddellijk bevraagbaar opgeslagen. 

Dit heeft enkele voordelen maar ook enkele beveiligingsissues
(uitloop van wagon), maar we hebben enkele evidente locaties op het oog.

Zaak is om een regelluwe zone te creëren om dit uit te voeren, te implementeren en dan uit te rollen (figuurlijk) over de beschikbare locaties.

Reacties

Didier Grimonprez
di 20/09/2016 - 20:25
Zeer interessant alternatief voor waterkracht in een land zonder bergen. Het doet me denken aan het Nederlandse idee om een ondergrondse trein (zonder passagiers) in een lus te laten rijden. Je kunt hem laten versnellen met overtollige groene stroom en hem afremmen bij het maken van stroom. https://www.ecn.nl/nl/nieuws/item/zweeftrein-van-2000-kmu-slaat-10-procent-nederlandse-elektriciteit-op/
Walter
ma 03/10/2016 - 21:51
Dit is inderdaad een technologisch eenvoudige manier, maar hoe zie je de regeling te organiseren wanneer de wagen terug naar beneden mag en voor hoe lang hij mag dalen?
Richard
vr 14/10/2016 - 15:11
Die vraag lijkt me evident op te lossen. Momenteel kent men dit princiepe al met waterkracht, die laten ze ook op vraag leeg. Hier weten ze ook wanneer en hoeveel water verplaatst moet worden, dit is dus ook uit te rekenen voor de wagon. Voordeel van de wagon in herfst en lente, de wagon kan tijdens regenweer gevuld worden om ze nog zwaarder te zijn en dus meer energie terug te leveren dan het gekost zou hebben om deze omhoog te takelen. Een rivier kan hier bijvoorbeeld ook voor gebruikt worden.

Voeg een nieuwe reactie toe