Maak milieuvriendelijke bedrijfswagens fiscaal aantrekkelijker

Maak nuttig gebruik van het grote Belgische bedrijfswagenpark. De fiscale aftrek mag nog een keer herzien worden, zodat we binnen afzienbare tijd evolueren naar een nuluitstoot.

Het grote salariswagenpark kan een nadeel zijn, maar ook een handig beleidsinstrument om sowieso al zeer jonge wagens nog veel milieuvriendelijker te maken.

Reacties

Thomas Van de Steene
di 30/08/2016 - 08:27
Heel goed idee. Ikzelf ben ook niet te vinden voor de buitensporige salariswagen-cultuur hier in België. Maar het kan inderdaad een instrument zijn om het wagenpark energie-vriendelijk te maken. De bedrijfswagens van vandaag zijn de tweedehandswagens van morgen. Een werknemer rijd hier slechts een 4-tal jaar mee, maar daarna wordt deze auto meestal verkocht en kan deze hier nog 10 jaar rond rijden. Het is dus van belang dat de nieuwe bedrijfswagens eigenlijk voorlopen op gebied van energie-efficiëntie. Want over 10-15 jaar wil je toch geen diesels meer.
Wannes
di 13/09/2016 - 21:03
Absoluut mee eens. VAB wil ook dat diesel in bedrijfswagens niet meer gepromoot wordt tegenover benzine. Een persoonlijk idee dat ik hiervoor heb is om naast CO2 ook fijn stof, toch een groot probleem in ons verstedelijkt Vlaanderen, en NOx op te nemen in de fiscale parameters. Ik zou ook het voordeel van alle aard voor bedrijfswagens verlagen als ze elektrisch zijn, zodat de vraag vanuit de gebruikers komt. Bovendien zou ik de de aftrekbare percentages zowel voor puur benzine als dieselwagens verlagen, waardoor er een switch naar hybride en elektrisch komen, de voertuigen die op onze tweedehandsmarkt zullen terechtkomen.

Voeg een nieuwe reactie toe