Belast brandstoffen op energie-inhoud

Belast brandstoffen aan de pomp niet op de liters, maar op de energie-inhoud. Zo benadeel je geen biobrandstoffen, die een lagere inhoud per liter hebben.

Afficheer de energie-inhoud, via Maximum Omzetbare Joule, rekening houdend dat de energetische omzet-efficientie van elektrische wagens 95-100% is, terwijl dit bij ICE (internal combustion engine) slechts maximaal 35% is in optimale omstandigheden.

Het verder verlagen van de sulphurcontent verlaagt de energie-inhoud, wat goed is voor het milieu maar door onze literaccijnzen ook benadeeld wordt. Afhankelijk van de grondstof (competitie voedselketen versus afvalproducten) moeten andere accijnzen gelden voor biobrandstoffen.

Verplicht ook autoverkopers om hun garantie op nieuw-verkochte wagens toe te kennen tot 15% biofuel. In de VS is de 15%-mix te verkrijgen maar zijn er garantieproblemen. Al is het onmogelijk dit op Vlaams niveau af te dwingen.

Reacties

Fre
zo 02/10/2016 - 02:51
Volledig akkoord. Op die manier wordt iedereen op dezelfde manier belast. Of eventueel belasten per kWh ipv. kWh/L
Walter
za 08/10/2016 - 17:58
In verband met het heffen van accijnzen te diversifieren tussen grondstof in competitie met voedsel en de eigenlijke afval, denk ik dat er voor het ogenblik zeker geen concurrentie is tussen granen en koolzaad gebruikt voor energie en de voeding. De graanstocks zijn nog gegroeid, met het resultaat dat een landbouwer nu nog slechts een 130 - 140 Euro per ton krijgt voor tarwe / gerst. Dus 0.13 Euro per brood van 2.2 Euro, dit is dus 6 % van de prijs van het brood. Moest er een voedsel probleem zijn dan zouden de granen bij de landbouwer wel duurder zijn.

Voeg een nieuwe reactie toe